Reisverslag tweede week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van natasja Dijken - WaarBenJij.nu Reisverslag tweede week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van natasja Dijken - WaarBenJij.nu

Reisverslag tweede week

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg natasja

27 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

De tweede week begon in het Krugerpark. Wat een prachtig gebied en wat enorm groot. De natuur is om ieder hoek weer anders. Soms vergeet je gewoon dat er wilde dieren rondlopen. Je kunt zien dat het er een lange tijd al niet heeft geregend, het is erg droog. Veel waterpoeltjes en rivieren waren dan ook opgedroogd.

Op onze eerste dag al veel dieren gezien. De volgende momenten zijn wel zeer indrukwekkend. Op een gegeven moment rijden we een klein weggetje in naar een waterpoelplaats. Dan ineens horen we geritsel tussen de struiken. En wat komt daaruit.. En olifant loopt op nog geen 10 meter afstand van onze auto, achter ons langs. Hij stopte even en keek ons aan. En wij hem. Toen liep hij rustig verder. Iedereen in de auto was onder de indruk. Nu zal je denken dat je olifanten en giraffen snel zult zien door het struikgewas of dat ze erboven uit steken. Nou dan heb je het mooi mis. Ze zijn meester in verstoppen en onopvallend door het struikgewas te lopen. We reden weer verder. We kwamen toen wij een soort schuilhut. We wisten niet wat we zouden zien. Maar er stonden veel auto’s geparkeerd. We zijn dus de schuilhut ingegaan. En we wisten niet wat we toen zagen. Een prachtig uitzicht op een hele kudde olifanten die aan het spelen waren in een grote waterplas. De kleine olifantjes speelde in het water met elkaar. Erg leuk en grappig om te zien. Verder zagen we onderweg nog zebra’s, veel impala’s, springbok, apen en zelfs een klein schildpadje op de weg gezien.

De volgende dag een Game Drive gedaan. Om 04.00 uur opgestaan. Van 05.30 tot 09.30 uur in een grote bus gezeten. Gelukkig lagen er dekens in, want het was nog best fris in zo’n open bus. Veel dieren gezien. Meteen een hyena gezien, die aan de kant van de weg lag te slapen. Nu zag ik ook een boomstronk er vlak naast liggen. Toen we weg reden bleken het nog 2 hyena’s te zijn. Ze lijken met hun gestippelde vacht echt op boomstronken. Maak ik me zelf maar wijs. Hihi. Verder nog gieren (heel veel), zebra, olifanten, giraffen, verschillende vogels (zelfs eentje met 7 kleuren), visarend en apen gezien.

Ons dagritme is heel anders in het Krugerpark dan op andere dagen in Zuid-Afrika. Iedere dag gingen we vroeg uit bed (rond 06.00 uur} en rond 06.30 reden we het park uit. Op zoek naar dieren. Daarna bij terugkomst ontbijten en dan ’s middags weer een stukje rondrijden. Rond 17.00 uur eten (om 18.00 uur is het hier echt pikkedonker, geen straatverlichting of wat dan ook) en om 20.00 uur lagen we in bed. En iedereen was binnen 2 minuten onder zeil.

Op een van de dagen zagen we ook nog hyena met 2 jongen, langs de kant van de weg liggen. De jongen zogen nog bij de moeder. Nooit geweten dat hyena’s zwart worden geboren en dat hun stippen later pas komen. Tenminste dat denken we.

De Big Five hebben we bijna allemaal gezien. Buffel verschillende keren gezien, de zwarte en zelfs de witte neushoorn gezien. Leeuwen aan het eten gezien. Wat een machtige beesten zijn dat in het echt. En veel olifanten gezien. Zelfs een baby olifantje wat bij zijn moeder dronk. Prachtig. Afgezien van het luipaard. Dat lukte iedere keer net niet. Het is dan ook een heel schuw dier.

Wat kan ik nog meer zeggen over Krugerpark. Het was een geweldige ervaring, prachtige dieren. En de temperatuur was eigenlijk soms best wel (te) warm. Rond de 30 graden en soms zelfs nog warmer. Maar tijdens het rijden hadden we toch ARKO (alle ramen kunnen open).

De tweede week zijn we goed door gekomen. Wat een avontuur! Inmiddels hebben we al 2000 km. gereden.

Nu op naar de derde week. Wat gaat de tijd snel.

• 27 Juli 2016 - 20:22

Anne :

Wat leuk! Gaaf al die olifanten. En jaloers op hyena en pups

• 27 Juli 2016 - 20:27

Anne :

Ivm jaloers hyena

• 28 Juli 2016 - 07:26

Bert:

Volgens mij hebben jullie het prima als ik de verslagen lees. Het is een mooie reis tot nu toe. In het Kruger NP hebben jullie verrassende ontmoetingen gehad die ikzelf na 7 keer Kruger daar nooit eerder heb gehad. Dat maakt zo'n bezoek altijd mooi. Nog veel plezier bij het vervolg. Groeten, Bert

• 28 Juli 2016 - 09:56

Charles:

Wat een prachtige dieren en vogels. Wij moeten het doen met mussen, duiven en de kat van de overburen in de tuin . . . Natasja, kun je niet reporter worden met een reisprogramma op TV Gelderland? groet, en geniet verder! M en Ch.

• 30 Juli 2016 - 11:54

Albertine:

Leuk om 'deel 2/ week 2' te lezen. Jullie maken heel wat mee. Gaaf om al die dieren 'live' te zien. Geniet ervan.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

De laatste dagen thuis

Over 4 dagen gaat het avontuur beginnen. Vier weken in Afrika met het hele gezin. Bert, Anne-Marie, Daniël, Laurien en ik.

Ik ga proberen om een reisverslag bij te houden van onze avonturen daar in het verre zuiden.
Iedereen krijgt automatisch bericht als ik weer een avontuurlijk verslag op de site heb gezegd. Ik kan niet garanderen dat er dagelijkse een verslag komt. Maar ik zal proberen het met enige regelmaat te doen. Hopelijk werkt wifi mee.

We gaan een rondreis maken door Zuid Afrika. We beginnen in Johannesburg en eindigen daar ook weer. We komen in 17 verschillende huisjes. Via Johannesburg gaan we naar Hartbeespoort, dan richting Graskop, Krugerpark, Swaziland en dan naar de kust, de Indische Oceaan. Dan zakken we een klein stukje af richting Durban. Via Drakensbergen gaan we weer omhoog naar Johannesburg.

Alles is geregeld, nu afwachten of het ook daadwerkelijk overeenkomt met de werkelijkheid.

Als je niet op de hoogte wil worden gehouden, stuur me dan even een berichtje, dan haal ik je van de lijst af.

Ik wens iedereen een fijne zomervakantie met mooi weer toe. Wij gaan naar de winter in Afrika. Maar ach... winter in Afrika houdt in dat het 20 graden is overdag. Moet te doen zijn!

Vanavond nog even genieten van oer hollandse pot. Boerenkool met worst. Volgende week aan de braai.

Tot 8 augustus dan zijn we weer terug. Op zijn afrikaans "Totsiens"

PS. Hoe zal het zijn om vier weken zonder afleiding van telefoon,Ipad, computer of andere schermpjes te zijn?